Szemléletformáló nyomozójátékok – Autonómia

Szemléletformáló nyomozójátékok

2018-03-01 -
2019-10-31
Fejlesztés

A sérülékeny csoportok tagjait, illetve a társadalom egészét érintő kérdések, kihívások alapvetően nem azok a témák, amelyek a legszórakoztatóbbak, vonzóak a fiatalok számára. Főleg nem akkor, ha  a témákhoz kapcsolódó tudást, értékeket szempontokat hagyományos képzési formákban, csupán tényekre és erkölcsi szempontokra koncentrálva, oktatói szerepkörből próbáljuk átadni. Ugyanakkor amennyiben játékos keretek között, a résztvevők aktív bevonódásával, a sérülékeny csoportok tagjaival történő személyes találkozásokon keresztül próbálunk hatást elérni, sokkal eredményesebbek lehetünk. A szemléletformáló nyomozójátékokban a fiatalok egy rejtély megoldása kapcsán kerülnek kapcsolatba sérülékeny csoportok tagjaival, és a megoldáshoz csupán velük illetve egymással együttműködve juthatnak el. Az, hogy saját bőrükön tapasztalják meg a kirekesztés, az autoriter működés veszélyeit és fedezik fel a demokratikus együttműködés és felelősségvállalás valamint a sérülékeny csoportok tagjainak értékeit elementáris, szemléletformáló élményt biztosít számukra.

Társadalmi nyomozójáték

A ‘Gamification 4 Inclusion and Active Citizenship’ projekt (2017-3-HU01-KA205-046883) keretein belül a Detectivity szakmai együttműködésével kifejlesztettük az elmúlt években a társadalmi nyomozójáték módszertanát. A módszertan létrehozásában és nemzetközi elterjesztésében külföldi partnereink:  ciprusi Institouto Erevnon PROMITHEAS, a bolgár Infinite Opportunities Association és a cseh Otevřená společnost, o.p.s. vett részt.

Minden partnerországban sérülékeny és main stream fiatalok képzése és kooperatív tervezése mentén új nyomozójátékok jöttek lére, melyek eltérő társadalmi ügyekre és csoportokra hívják fel a játékban résztvevő fiatalok figyelmét amellett, hogy izgalmas játékélményt biztosítanak számukra. A projekt keretében számos fiatal számára biztosítottunk részvételt a játékok valamelyikén. A társadalmi ismeretterjesztés és szemléletformálás élményalapú módszertana a résztvevő országok nyelvein és angolul is elérhetőek. Az egyes játékleírások pedig az adott ország nyelvén, illetve angolul ismerhetőek meg.

Szemléletformáló nyomozójáték módszertana

Az anyag az innovatív oktatási módszerek szemrevételezésével kezdődik. Bemutatja a sérülékeny csoportokkal való munka, illetve a kapcsolódó társadalmi ügyek főbb aspektusait. Az általános nyomozójáték módszertana mellett a társadalmi nyomozójátékok részleteire is figyelmet fordít, a tervezés, megvalósítás, értékelés és utánkövetés lépései kapcsán is számos gyakorlati tanáccsal bír. Ajánljuk ifjúsági munka, illetve nem formális oktatás terén aktív szakemberek és szervezetek számára, akik szeretnének a játékos, élmény alapú tanulás, fejlesztés új módszerét megismerni. További kérdés esetén keressék az Autonómia Alapítvány, illetve a Detectivity szakembereit!

A módszertan öt nyelven elérhető itt:

HU, ENBG, CZGR

 

A magyar játék

A „Rács” nyomozójáték a kistelepülésen élő hátrányos helyzetű roma fiatalok kihívásaiba ad betekintést egy bűnügy felderítésén keresztül. A játék megrendelhető a Detectivitytől csoportok számára: info@detectivity.hu

A magyar játék leírása két nyelven elérhető itt:

HUEN

 

A bolgár játék

A „Ki látta Iskrent?” játékban egy eltűnt férfi keresése közben látássérültekkel és muszlimokkal találkoznak a játékosok, miközben számos izgalmas vakok által űzött sportot is kipróbálhatnak.

A bolgár játék leírása két nyelven elérhető itt:

ENBG

 

A cseh játék

„A holesovicei Rómeó és Júlia” egy képzelt társadalom nagyorrú és nagyfülű polgárai között dúló viszályban eltűnt szerelmes pár megtalálására invitálja a játékosokat, akik Prágát bejárva kutatják fel, mi történhetett a fiatalokkal.

A cseh játék leírása két nyelven érhető el itt:

ENCZ

 

A ciprusi játék

„A másik élet” a migránsok és menekültek témáját járja körül egy meggyilkolt politikus esetének nyomozása mentén. Az interaktív játék számos színházi elemet alkalmaz.

A ciprusi játék leírása két nyelven elérhető itt:

ENGR

Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadványok elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.

A program eredményeként létrejött a világ első társadalmi nyomozójáték módszertana, négy új játék, valamint ezek leírása. 30 fiatal – köztük számos sérülékeny csoport képviselője – vett részt játéktervezői és vezetői képzésen, akik a játékok lebonyolításában is aktív szerepet vállaltak. A játékokon Európa-szerte közel 300 fiatal vett részt. A létrehozott módszertant 800 szakértőhöz juttattuk el, míg a kezdeményezésről, több, mint 20 ezer médiafogyasztó értesült.

Zóna

A Zóna nyomozójáték a Norvég Civil Támogatási Alap keretében tucatnyi civil szervezet részvételével került kialakításra és kipróbálásra. A Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány támogatásával 2018 májusában ismét ötszáz diák vehet részt az egyszerre izgalmas és szemléletformáló játékon. A játékokat az Autonómia Alapítvány a Bagázs Egyesülettel, a Menhely Alapítvánnyal, a Vakok és Gyengénlátók JNSZ Megyei Egyesületével, a Szimpozion Egyesülettel valamint a Detectivityvel együtt valósítja meg.

A résztvevő diákok egy képzeletbeli város polgármesterének eltűnt fia után nyomozva járják be a „Zónát”, ahol élő roma, meleg, hajléktalan, illetve látássérült személyekkel ismerkedhetnek meg miközben nyomoznak.

 

Módszertan

Zóna avagy egy érzékenyítő nyomozójáték módszertana

Hazai partnerek

Bagázs Egyesület

Menhely Alapítvány

Vakok és Gyengénlátók JNSZ Megyei Egyesülete

Szimpozion Egyesület

Detectivity

Nemzetközi partnerség

Bulgária – Infinite Opportunities Association (IOA)

Ciprus – Institouto Erevnon PROMITHEAS

Csehország – Otevřená společnost, o.p.s.

TÁMOGATÓK