IV. Tevékenységek a projektben
1. Drámapedagógiai képzés
A képzés célja
A hallgatók sajátítsák el a dramatikus játékok elméleti és gyakorlati alapjait, legyen képesek azokat közösségépítő és -vezető munkájuk során alkalmazni
Tananyagtartalom
Elméleti alapismeretek
Reformpedagógia A XX. századi személyiségközpontú reformpedagógiai irányzatok (pl. Montessori, Freinet, Waldorf, Rogers, Gordon – Karácsony Sándor, Mérei Ferenc)
Fejlődéslélektan
- a főbb fejlődéslélektani irányzatok (Piaget és Vigotszkij), valamint
- a gyermeki játékra vonatkozó megközelítések
A drámajáték elmélete és története
- Drámapedagógiai törekvések Magyarországon
- Az angolszász drámapedagógia főbb irányzatai (Peter Slade, Brian Way, Dorothy Heathcote, Gavin Bolton)
- A drámapedagógiai gyakorlat rendszerezése (Gavin Bolton nyomán)
- A dráma és a színház (különbségek, azonosságok)
- A DIE (Drama in Education) és a TIE (Theatre in Education) összehasonlító vizsgálata
- A szakértői játék
Drámajáték-módszertan
Gyakorlatok, technikák
- kapcsolatteremtő játékok
- bizalomgyakorlatok
- empátia- és toleranciafejlesztő játékok
- lazító játékok; bemelegítő mozgásgyakorlatok és játékok
- ritmusgyakorlatok
- érzékelést fejlesztő játékok
- koncentrációs játékok
- memóriafejlesztő játékok
- fantáziafejlesztő játékok
- interakciós játékok
- agressziólevezető játékok
- beszédkészség-fejlesztő gyakorlatok
- szituációs (improvizációs) játékok
- ön- és csoportismereti játékok
- népi játékok
A tanítási dráma elmélete és gyakorlata
- A dramatikus tevékenységi formák osztályozása.
- A tanítási dráma tervezése.
- Tanári eljárások: munkaformák, konvenciók a tanítási drámában.
- Színházi eszközök a drámában (avagy mit kell tudni a drámaíró és a rendező mesterségéből).
- Tanári kérdésfeltevés, a válaszok kezelése.
- Gyakorlatok, játékok beépítése a drámába.
- A tanár szerepben; a szerepbelépés céljai, formái.
- A résztvevők szerepkörei; kerettávolság.
- A tárgyalás (egyeztetés) formái.
- A dráma megjelenítési szakasza, szerepbesegítés.
- Az értékelés helye, szerepe és formái a drámában.
- Drámaszerkezetek (stratégiák és technikák).
Színjátékos (színházi dramaturgiai) alapismeretek
- cselekmény; a cselekménybonyolítás különböző modelljei
- szituáció
- konfliktus
- feszültség – a feszültségteremtés módjai, eszközei
- kontraszt
- fókusz
- idő – színpadi idő; az idő kezelése a drámában
- tér – a térhasználat módjai
- szimbólumteremtés – szimbólumok kezelése
- közös dramatizálás
Drámaóra-vezetés
A tanítási dráma legfontosabb tématípusai
- Mesei (mondai) motívumokat felhasználó, vagy mesére (mondára) épülő dráma.
- Történelmi (vagy azzal analóg) helyzet feldolgozása drámával.
- Közösségi-szociális problémák vizsgálata drámában.
- A gyerekek által ismert történetre épülő dráma
- Műalkotások (pl. irodalmi, zenei, képzőművészeti) feldolgozása tanítási dráma segítségével.
- Erkölcsi probléma, (erkölcsi) döntések következményeinek vizsgálata drámán keresztül.
- Tudományos (pl. természettudományos, gazdasági, műszaki stb.) problémák vizsgálata drámában.
- A drámához mint műnemhez tartozó alkotások feldolgozása a tanítási dráma segítségével.
Alkalmazott dráma (a tanítás szolgálatában)
- Dráma a szabadidős foglalkozásokon (pl. iskolaotthonban, napköziben, kiránduláson, táborban, drámanapon stb.).
2. Projekt-tervezés és -menedzsment képzés
(64 órás, a Phare ACCESS 2001-es programban, a Transzparens Alapítvány által kidolgozott és alkalmazott tematika alapján):
Az EU-s támogatási rendszer
- EU-s alapok (strukturális és kohéziós alapok, civil szervezetek számára elérhető alapok), várható pályázati kiírások (grant schemes), és az ezekre általánosan érvényes szabályok / előadás
- A Nemzeti Fejlesztési Terv; Operatív Programok, intézkedések / előadás
- A Strukturális Alapok programozása; tervezési időszakok, prioritások, regionális tervezés / előadás
- A Strukturális Alapok működése Magyarországon; az egyes résztvevő szervezetek szerepe; a pályázatíráshoz nyújtott segítség; projektek finanszírozása / előadás
PROJEKTTERVEZÉS, PÁLYÁZATÍRÁS
- Projekt és pályázat: Célok meghatározása (hosszú távú, általános célok; közvetlen célkitűzések, konkrét célok; várható eredmények); tevékenységek és célok megkülönböztetése; eredménymutatók (indikátorok); célcsoport meghatározása; erőforrás-felmérés; logikai keretmátrix alkalmazása; projekt információs háttere (feladatlebontás, kockázatelemzés) / előadás
- Tréningfeladat: Logikai keretmátrix kitöltése saját projektre / kiscsoportos munka, értékelés
- A pályázati űrlapok és útmutató bemutatása (Phare Access Micro, Phare Equal, Stukturális Alapok); praktikus kitöltési tanácsok / előadás
- Tréningfeladat: Célcsoport és indoklás egy HEFOP űrlapon / egyéni munka
- Az eljárásrend, eljárási gyakorlat (pályázói kérdések, lebonyolítókkal kapcsolatos személyi elvárások, határidők, kérdezési és kiegészítési lehetőségek) / előadás
- Az értékelés rendje, értékelési eljárás bemutatás (Evaluation Grid) / előadás
- Gyakori hibák, kockázatok / előadás
PÉNZÜGYI TERVEZÉS, LEBONYOLÍTÁS
- Projekt finanszírozás (és szervezeti, működési finanszírozás közti különbség); forrásbevonás; found-raising stratégia; erőforrás-felmérés, erőforrás-igény / előadás
- Költségvetés-tervezés (a szervezet részéről szükséges pénzbeni hozzájárulás, megelőlegezendő összeg kiszámítása, költségnemek, adminisztratív költségek, tartalék-képzés, cash-flow számítás stb.) / előadás
- Tréningfeladat: Megadott tárgyú projektre minta-költségvetés készítése (költségnemek azonosítása / egyéni munka
- Pénzügyi tudnivalók (közbeszerzési eljárás, ÁFA-tervezés) / előadás
- Szerződéskötés (a szerződés részei, mellékletek) / előadás, szerződésminta bemutatása
- Finanszírozás (előfinanszírozás, elszámolási rendszer, jelentési kötelezettségek, ÁFA-visszaigénylés) / előadás
- Gyakori hibák, kockázatok / előadás, példák bemutatása
3. Dráma-szakkörök indítása és mentorálás
A képzésen 20 közösségvezető vesz részt, akik reményeink szerint valamennyien saját közösségükben sikerrel lesznek majd képesek alkalmazni a képzés során elsajátított készségeket.
Az ország két régiójában, négy helyszínen: Gyomaendrődön, Pécsett, Bonyhádon és Mezőberényben, a helyi roma közösségi házakban 2-2 embernek jelen projekt keretében is lehetősége nyílik arra, hogy a gyakorlatba átültesse a képzés során elsajátított tudást. A négy közösségi házban a segítségünkkel dráma-szakkörök indulnak majd, melynek működését az első hónapok során mentoráljuk. A mentorálás részét képezi a Káva Kulturális Műhely részéről a drámapedagógiai munka, az Autonómia Alapítvány részéről a közösségfejlesztő, programszervező tevékenység szakmai segítése, különös tekintettel a projekt fenntarthatóságára.
A négy közösségi ház kiképzett szakemberei a helyi igényekre támaszkodva maguk döntik el, milyen célcsoport számára milyen fókuszú csoportot indítanak. A kitűzött célokhoz azonban konzekvensnek kell maradniuk, és abban fogjuk őket segíteni, hogy az adott célcsoportra, fókuszra megtalálják és sikerrel alkalmazzák a lehető leghatékonyabb dramatikus technikákat.
Lehet, hogy lesz olyan csoport, ahol 9-10 éves gyerekek népi hagyományokat elevenítenek fel dramatikus eszközökkel, de olyan csoport is elképzelhető, ahol 14-16 éves roma és nem roma fiatalok kooperációjának segítése lesz a cél. A módszer alkalmazásának palettája elég széles, és a helyi szintű vezetők tudják a legpontosabban, milyen céllal van szükségük dramatikus eszközök alkalmazására.
Azokat a problémákat, amelyekkel a helyi roma közösségek küzdenek (pl. diszkrimináció), hatékonyan helyi szinten lehet csak kezelni. Egy helyi kezdeményezés ezen felül a probléma megoldásának modellértékű, "best practice" gyakrolatát mutathatja, amelyet aztán más térségekben is sikerrel alkalmazni lehet.
Az egyes közösségek fő problémáit, azaz a tevékenységek fókuszát helyi szinten lehet csak meghatározni, a közösség összetartásához és szervezéséhez hatalmas szükség van a helyi szintű együttműködésre.
Egyesületünk egy nemzetközileg is egyedülálló módszer know-how-ját tudja "csak" biztosítani, azonban a know-how sikeres alkalmazására, adaptálására a helyi szinten működő szervezetekre van szükség. Nélkülük a know-how csak elméleti tudás maradna.