I. A projekt célja
Közösségteremtés és demokráciatanulás feltételeinek megteremtése vidéki roma közösségekben.
Civil társadalom és közösségek fejlesztésére kész, gyerekekkel és fiatalokkal foglalkozni tudó, katalizátor szerepet vállaló roma (vagy romákkal szorosan együttműködő) pedagógiai ismeretekkel rendelkező szakemberek felkészítése.
Projektünk közvetlen célja egy 120 órás kommunikációs- és drámapedagógiai és egy 64 órás projekt-tervező és -menedzsment képzés megvalósítása 20 fő számára; ezt követően 4*2 fő kap lehetőséget a kiválasztott roma közösségi házakban dráma-szakkörök indítására.
II. A projekt háttere
A projekt a vidéken élő roma embereket és közösségeiket célozza meg. A rendszerváltástól kezdődően a magyarországi romák mind gazdasági, mind szociális szempontból egyre nagyobb arányban váltak hátrányos helyzetűvé. Ennek a problémának a kezelésére az elmúlt években több intézkedés – így például több Phare program is – született. Ezek a kezdeményezések azonban csak korlátozott mértékben – de olykor még úgy sem – érték el a kitűzött célokat. Az egyik legfelemásabb eredményű ilyen kezdeményezés a HU01.01-01 „A halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban roma fiatalok társadalmi beilleszkedésének támogatása II.” Phare program 1. alprogamja, a közösségi ház program volt. A magyarországi romák közösségei már évekkel korábban megfogalmazták igényüket – s ezt néhány kísérleti támogatási program alá is támasztotta – roma közösségi házakra. 2003-ban lehetőség nyílt ezek Phare forrásból történő létrehozására, azonban a szakmai megvalósítás – főként a tervezés és előkészítés hiányosságai miatt – korántsem mondható tökéletesnek: Létrejöttek a közösségi házak, de nem rendeltek hozzá valódi, a közösség igényeivel egyező funkciót. Ha volt is funkció, a fenntartás, fennmaradás jelent gondot. Ahol nem jelent súlyos gondot a fennmaradás, a házak nem mindig közösségi központként, sokkal inkább alternatív (s sajnos szegregált) szociális vagy oktatási szolgáltató központként működnek.
Projektünk ezeket a közösségi házakat próbálná „visszaterelni” a közösségi élet, a „társadalmi részvétel” irányába egy új, korábban számukra nem – vagy csak igen ritkán és kezdetleges formában – gyakorolt tevékenységgel, drámapedagógiai műhelyek megalapozásával és indításával. Tapasztalatunk szerint ez a módszer közel hozza a házat a közösséghez és lehetőséget biztosít a „demokrácia-tanuláshoz és -gyakorláshoz.”
III. A célcsportról
Közvetlen célcsoport:
Közvetett célcsoport:
A közvetlen célcsoportként tételezett 20 fő igényeihez illeszkedik, amennyiben:
Büdzsé (Euró) | € 55528 |
Saját erő (Euró) | € 5568 |