Számá Dá Noj – Vigyázz Reánk ! Egyesület
(http://www.szmca.hu/szama2.html)
A Számá Dă Noj – Vigyázz Reánk ! Egyesületet pedagógusok, szociális munkások és más humán szolgáltatásban dolgozók hozták létre – a Szent Márton Caritas Alapítvánnyal karöltve – 2002-ben. Úgy gondolták, hogy a Sellyei Kistérségben, többségében rendkívül nehéz körülmények között élő emberek életében sok esetben egy civil szervezet odafigyelése, segítsége fordulópontot jelenthet.
A szervezet céljai a következőek:
Tevékenységeik, szolgáltatásaik:
A Kiegészítő Támogatások program által támogatott „Kászá Dăsztyisză – Komplex Tanoda Pogram Gilvánfán” című 2013 augusztusa és 2015 júniusa között a TÁMOP 3.3.9 konstrukcióból működő projekt általános célja, hogy tevékenységei és programjai révén hozzájáruljon a gilvánfai fiatalok iskolai és iskolán kívüli sikerességének javításához, társadalmi beilleszkedéséhez.
A projekt közvetlen céljai:
1. A gilvánfai hátrányos helyzetű fiatalok általános és középiskolai, ill. tanodai lemorzsolódásának csökkentése a tanoda komplex pedagógiai rendszerének segítségével.
2. Középiskolai tanulmányi sikerességük növelése és középiskolai integrációjuk támogatása.
3. Modellértékű intézmény fenntartása Gilvánfán, amely mind a tanulók, mind családjaik számára a pozitív minta szerepét tölti be, emelve a rendszeres tanulás, az értékteremtő tevékenység presztízsét.
4. Helyi segítők – különös tekintettel a tanodások családjaira – bevonása a program megvalósításába.
5. Terepmunka és pedagógiai gyakorlati hely biztosítása roma származású egyetemi hallgatóknak.
6. Támogató közösségi háttér kialakítása a tanodások körül.
Hosszú távú eredményként azt várják, hogy a szociokulturális másságból fakadó esélykülönbségek a továbbtanulás és a piacképes szakmák megszerzése területén csökkennek. A továbbtanulással elért társadalmi mobilitás kiugrási lehetőséget jelent az elszigetelődésből, ugyanakkor megmaradhatnak az identitás gyökereit jelentő kapcsolatok.
A szakmai megvalósítás alapja a tanoda pedagógiai programja, ennek kidolgozását és végrehajtását a szakmai vezető irányítja. A pedagógiai program elvei alapján az elfogadó pedagógiai attitűd, a társadalmi integrációra való törekvés, az élménypedagógia és a drámapedagógia áll. A pedagógiai csoport a szakmai vezetőből, a matematikatanárból, a magyartanárból, a helyi szociális segítőből, az idegennyelv-tanárból és az ösztöndíjas roma származású egyetemi hallgatóból áll. A szakmai vezető heti team-megbeszélést tart a pedagógiai csoport részére, ahol a pedagógiai program ütemterv szerint szakaszát, a heti feladatokat és a beszámolókat tárgyalják. A reál szakos tanár felel a tanodások logikai képességfejlesztéséért. A humán szakos tanár felel a tanulók szövegértési és szövegalkotási képességének fejlesztésért.
Az idegennyelv-tanár, a külföldi EVS-önkéntesssel együtt, elősegíti a tanodások német és angol nyelvi ismereteinek megszerzését. A roma származású egyetemi hallgató beás nyelvi projekteket tart, részt vesz a gilvánfai gyerekek hagyományőrző és -gyűjtő tevékenységében. A roma származású szociális asszisztens a helyi közösség tagjaként rész vesz a tanoda belső és nyitott programjainak szervezésében, segít a családokkal való kapcsolattartásban, segíti a pedagógusok tevékenységét. A pedagógia csoport feladata az iskolalátogatások, családlátogatások lebonyolítása, az együttműködő szervezetekkel való kapcsolattartás, kiegészítő programok megvalósítása, kompetenciamérések lebonyolítása.
A gilvánfai tanodaprogram pedagógiai programjának alapköveit a tanulást segítő tevékenységek, a projektek, a patrónusi rendszer és a "Fabatka" ösztöndíj rendszer képezik. Ezekhez szervesen csatlakoznak a tanodai nyitott programok és a külső rendezvények.
1. A tanulást segítő tevékenységek: bemeneti és kimeneti mérések, tantárgyi felzárkóztatás, egyéni fejlesztési terv és napló, idegen nyelvi és informatikai kompetenciák fejlesztése.
2. A projektek célja a tanodások kommunikációs, együttműködési, szociális készségeinek fejlesztése, hagyományőrzés és az identitástudat megőrzése.
A "Drámapedagógia" projektet a pécsi Playback társulat munkatársai szervezik. A playback foglalkozásokon résztvevő gyerekek kommunikációs és szociális készségeinek egyértelmű javulása remélhető.
A "Múltkutató" projekt célja helyi identitás megerősítése, a saját kultúra megismerése. A fiatalok, történész kollégánk vezetésével, felkutatják a közösség tárgyi, szellemi emlékeit, ezeket rendszerezik, feldolgozzák, láthatóvá teszik a közösség számára.
A "Zenebona" foglakozás a tanoda egyik legsikeresebb projektje. A hagyományőrző énekegyüttes gitár és kanna kíséretével beás, lovári és magyar cigány dalok megtanulásával és előadásával járul hozzá a tanodások identitástudatának fejlődéshez, ill. a cigány kultúra terjesztéséhez. A projektet a tanoda egyik pedagógusa és a roma szociális asszisztens vezeti.
3. A patrónusi rendszer lehetővé teszi, hogy minden tanodás előrehaladását és életkörülményeit figyelemmel tudják követni. A patrónus-tanuló viszony kölcsönös megegyezés alapján történik. A patrónus feladata megszervezni a patronált részvételét a különféle foglakozásokon, az iskolai előmenetel és kapcsolattartás koordinálása, családlátogatás szervezése.
4. A "Fabatka" ösztöndíj rendszer hivatott a tanodások iskolai eredményét és tanodai tevékenységét összegyűjteni, ösztönözni és jutalmazni. Alapvetése szerint minden pozitív eredményt rögzíteni és jutalmazni kell. Az iskolai osztályzatokat és a tanodai foglakozásokon való részvételt egy bizonyos szisztéma szerint pontozzák, félévente jutalmazzák. A pontrendszer jó képet ad tanulónak, szülőnek, pedagógusnak egyaránt a tanulók teljesítményéről egy adott időszakban.
A projekt megvalósításához 3 436 000 Ft vissza nem térítendő támogatással járult hozzá a Kiegészítő Támogatások Program, melyet az ún. „büfé-projektre”, a tanoda épületének karbantartására, riasztórendszer működtetésére és a pedagógusok útiköltségére fordítanak.